terraaaaaa!!


saat ini..detik ini..tika ini...kt umah ni hanya ade due org penghuni sahaja...mama keje...ayah golfing...along da balik kl..aboy pg gambang waterpark..so tinggal la aku n anep *the youngest*..disebabkan smlm kua tgk midnite movie smpai kul 2 pagi..aku pon bangon gila lmbat..kul 12tgh baru bangon..matahari da tegak da weh...tu pon seb bek mama kol..kalo tak memang berlarutan lagi la peta dunia aku...so mama kol swoh masak...ERK! MASAK?? eh hello! da lame gile tak masak kot...jadi entri kalini mari lah belaja masak bersama chef mahfuzah..ngeh3

fyi..umah chef mahfuzah sgt sukar makan ayam dan daging..mamito hanya masak ikan sebab die taknak anak2 die gemuk..tu pasal sekor2 cekeding jek...lagipon chef mahfuzah perlu mengurangkan pengambilan nasi aka mentekedarah nasi sebanyak 3kali sehari...sebab chef mahfuzah mengamalkan diet yg tidak sihat..smpai skang ni mkn daging pon da rase pening..mungkin tanda tanda awal darah tinggi? oh no!!



resepi: 1. ikan tenggiri masak asam pedasbahan bahan nya:
-ikan tenggiri dilumur dgn kunyit *untuk bagi kaler tak pucat*
-lengkuas, bawang merah bawang putih (ditumbuk)
-tomato @ kacang bende
-belacan
-cili boh

cara2 membuat

tumbuk bawang merah putih dan lengkuas


didih kan bahan yg ditumbuk dalam air...tak perlu guna minyak ye


then bubuh cili boh...ikan dan biasrkan menggelegak...da nmpk menggelegak dan ikan masak..bubuh tomato @ ladies finger



resipi 2: sayur campur masak lada hitam



bahan-bahan:
-sayur sayuran yg korang suke...macam aku nih..bubuh je sume
-bawang dimayang dan digoreng smpai naik bau
-lada hitam
-sos tiram

cara-cara:
1-goreng bawang smpai naik bau
2-bubuh kan kiub pati ikan bilis...chef mahfuzah tak suke gune ajinomoto...no no! botak kepala aku kang!
3-bubuh pulak sos tiram
4-bubuh air sikit..ikut suke korang..kalo nk banyak kuah bubuh banyak air..vice versa
5-bubuh sayuran yg keras..bagi die cepat masak
6-baru bubuh sayuran yg lembik2...paham?



HASILNYA:

TERAAAA!!! DA SIAP

tukang rasa yg terpaksa makan banyak sayur...anep kene makan! penat kak ijah masak nih!



tugasan seterusnya adalah:

aktiviti melipat kain yg dah 2 hari tak lipat + gosok kain yg betimbun2 sampai patah pinggang


MENARIK KAN?? MUAHAHAHAHA!

5 comments:



khai. M said...

bagus2...akhirnya masih ade sifat wanita dalam diri kamu..ha3..dh buleh kawen ni..

Aizat Faiz said...

wahhh...betul tu khai..da jadik wanita da adik aku sorg ni..hahahha..

misae@ainiliyana said...

hahaha aku nmpak tgn baby mu..trer gile mu masok jah..hahah..

misae@ainiliyana said...

weh bakpe dapo umoh mu napok len jah? mu renovate ke?

pujah said...

dapo lua renovate sket sbb kakak aku nk kawen.mu dtg tau! Nnt kte kumpol ramai2.windu dlu2.wuwuw! Btw tgn aku bukan tgn baby.dayum u!