berkobar

minggu nih memang minggu hectic aku...2projek aku nak kuar bulan nih...2 process skids n 1 heat exchanger..pecah kepala dah nih...pegi keje awal nak mati...balik plak malam buta...asek telan nasi bungkus jek..papepon aku rasa worth it...ni la name nye ilmu..tadi baru pas betekak ngn client...macam2 diorg mintak...seb bek ade boss yg bekap aku...maklom la aku kan dak baru..mane aku tau ngn code ASME..technical scope..tak fasih langsong...tapi ape aku mampu buat aku buat jek la...memang pening...tapi meeting tadi tibe2 berani plak aku argue balik ngn client tadi...bayang kan..dlm meeting tu aku sekor2 je pempuan...yg laen sume otai otai oil n gas yg umo macam 30++...mat saleh pon ade...memang kne buli ah...sbb da kurang tahan...aku pon bersuara la...ade ke patot projek nk kua minggu ni baru diorg nk review sume document..da beminggu2 aku swoh review..tak nak plak die review..swoh aku buat mende pelik2 plak...ayat aku senang je "sorry sir..i find its kinda impossible for me to settle everything within this week..besides u make this alarming request abruptly..the skids are going to be ship out this wednesday..i am a new person..this is my first time..i hope u understand my situation"....sekali client tu sengih kat aku daa...seb bek die paham...aku rase die memang saje nak torture aku...sebab aku perempuan kah? betekak tu betekak jugak...tapi lua bilik meeting tu sengih borak2 cm biasa...client client panggil aku perempuan agresif...AGRESIF?? aku rasa aku da abes pemalu dah..hik hik


seryes gender memang memaenkan peranan yg penting...sbb kite ni minoriti...macam diperkotak katik kan pon ade...kadang2 tu ade gak dorang buat lawak spastik..swoh aku jadi bini no 2 la..jadi gerfren dorang la..ajak tgk wayang..ajak makan makan...kalau kua makan for business sake tu aku boleh lagi..aku pon rase dorang tau aku ni jenis perempuan mcm mane..i take it as a challenge..kite org perempuan kene kuat luaran n dalaman.penah sekali ade org cakap ngn aku "watpe la awk nk jadi engineer..panjat sana panjat sini..peluh sana peluh sini..balik keje mlm..nnt da kawen anak2 pon tak tgk muke mak..kawen jek ngn mane2 dato'" aku sengih je la..ok aku admit memang agak susah nak keje nih...tapi sume keje pon susah kott...yg penting kalau nak jadi engineer private sector....diulangi...PRIVATE SECTOR OIL N GAS...sila tabah dan kuat kan mentaliti...kalau rasa tak kuat...dont even dare...persekitaran anda memang penuh habuk...bunyi bising...panas plak tuh...nak kene meet deadline..nk melayan kerenah client..n semua pekerja 99% adalah lelaki..jadi sila la menebalkan muka..lama lama mesti automatic jadi ganas...seb bek aku da sedia ganas...

aritu outstation pegi singgah pelabuhan tgk offshore skid..tgh nak tarik ngn kapal ape jadah name nye..buschh?..ape ek name die? tak ingat dah...pergh.......boleh bayang tak perasaan aku time tu...aku rasa cm nak nangis jek sbb first time dpt tgk depan mata...gila besar r...Megastructure gila babeng...aku kagum kt dewi shuwa sbb da dpt pg offshore...tu pon salah satu impian aku gak...aku tak kesah hitam ke ape ke...aku nk jejak kaki kt tgh2 laut tu..sekali seumo idop pon takpe...colleague laen da byk kali pg..tp sbb aku baru n perempuan...bos tak bagi pg lagi...wuuu! ntah ade can ke tak...aku pon tak tau...

aku da ade resolution terbaru

  • nak start study pasal corrosion engineering
  • nak start study pasal material engineering
  • nak start study code ASME!! (American Society of Mechanical Engineers)

so Mahfuzah Mansor..stop stop le beli majalah Eh..majalah Pengantin..(-_-)"...kalau korang ade buku psl corrosion enginnering or website bes2...sile kongsikan ngn aku..sgt sgt memerlukan bantuan...saya budak baru belajar..huhuhuhu


pi.es: iron lady mode


semoga Allah permudahkan perjalanan hidup ku...amin..god bless=)

4 comments:



nadirah alias said...

aku pon mcm berkobar baca entry ko ni jah!!
kita pompuan zaman skang, kita bole hadapi cabaran!yeahhhhhh!hehe

Ilyas Zubir said...

maksud ang 'barge' ka?

pujah said...

hah...barge eh? ape tah ejaan die...

iamziq said...

nk study corrosion kat wiki byk info..ngehhehehe..gud luck