raya raya...yeay yeay episod 1

hye puan puan...bertemu kita di episod 1 rancangan RAYA RAYA YEAY YEAY!

eheh...saye mahfuzah mansor host anda untuk kalini...(dah blog aku msti la aku yg jadi hostnye)

rancangan ini akan memaparkan resepi2 biskut dan masakan enak untuk juadah berbuka puasa atau pon di hari raya...cewah!! setiap episod akan memaparkan 1 atau 2 resipi dalam durasi bergantung kepada kelajuan anda mebaca blog saye nih...(kalo ko lembap bace tu..ade aku kesah??)

disebabkan feveret saye adelah tat nenas gulung n sy bole tahan pandai menggulung tat nenas di saat mak saye dah letih nk menggulung...saye persembahkan...TERAAAA!!!! tat nenas gulung




Bahan-Bahan: [Ingredients]

150 g mentega
100 g marjerin
70 g gula aising, diayak
2 biji kuning telur
1 camt vanila
350 g tepung gandum
50 g tepung jagung
jem nanas secukupnya
2 biji kuning telur, untuk sapu


Cara Memasak: [Cooking Instruction]

Pukul mentega, marjerin dan gula hingga sebati. Masukkan sebiji demi sebiji kuning telur, putar rata. Bubuh vanila dan pukul 1-2 min lagi. Gaulkan kedua-dua jenis tepung hingga menjadi doh. Ambil sedikit, letak di dalam acuan (picit seperti semperit) dan tekan untuk mendapatkan jaluran sepanjang 6 cm. Letak jem (yg sudah dibentukkan bujur) pada hujungnya dan gulungkan kemas. Atur atas tin pembakar yg sudah dilengser dan sapu tat/biskut dengan kuning telur. Bakar pada 180 C selama 20-25 min atau hingga keemasan


resepi kedua feveret saye pula adalah biskut sarang semut..SUMPAH SEDAP!! *rela buat smpai ke 2-3 pagi besengkang mate menjage adunan dan temperature oven tuh*



Bahan bahan
250 gm butter
100 gm gula halus
350 gm tepung gandum.....]
100 gm tepung kastad.......] di ayak
1 biji kuning telur
1 s/teh esen vanilla


hiasan
Sedikit coklat rice
sedikit manik gula kecil(warna-warni)
secukupnya paper-cup kecil


Cara...
1. Pukul kembang butter dan gula.
2. Masukkan kuning telur dan esen vanilla dan gaul rata.
3. Masukkan tepung dan gaul rata.
4. Parutkan adunan kedalam mangkuk kecil dan isudukan kedalam paper-cup.
5. Taburkan coklat rice dan manik gula kecil.
6. Bakar dalam oven dgn suhu 150 'C sampai masak.
7. Sejukkan ...simpan dalam bekas kedap udara.

8 comments:



masmOna said...

aku pun suka tart gulung!! bezanya aku ngn ko ialah, aku tak reti buat.tau makan jeh.wakaka.

jah, nnt aku raya umah ko nak rasa tart gulung tu :)

Nazirul said...

perluke buat resipi dalam blog ni jah??ko ni eager betul nak raye!

pujah said...

haha..perlu!!

zaC zaheeda said...

weh,teliur aku ni.tak baek tau,aku pose ni..ahahaha

pujah said...

erk..haha..gambar itu sekadar hiasan ye

Ilyas Zubir said...

memandangkan aku mungkin beraya dengan gaya bujang tahun ni sebab tak balik umah..apa resepi yang best dimakan selain biskut marie n chipsmore?

pujah said...

erk...kesian sunguh ko yop..awat tak balik nye? beraya di perantauan ka? kesian ang..nnt aku anta kad aray nooo...bak alamat

Anonymous said...

kalo nak order srg semut tue boleh x???brape???